Sunday, May 3, 2009

makan, makan, makan!!!

PAGI: masuk ari ni, dah 3, 4 ari aku asyik tya dia pasal mkn! tiap kali tya je..mst dia jawab blom...tya lg jwb kejap2 lg..tya lg skali..dia kata esok je la makan... Ya Allah, xtau la nk kata apa dah....dia bz sgt dgn keja2 dia smpai kdg2 x sempat nk mkn..x pk pun nk makan... aku tau klu kita bz sgt mmg lupa pasal makan...aku pnh rs gak time blaja dl...tp xleh la mcm ni sll syg! kesian kat bdn ayg tu...haa...abg xnk la berleter lg kat sini pasal bnd yg sama... nnt ayg bt muncung itik tu...hehehe..

tp aku perasan, dia just mkn skali je dlm shari..tu pun aku xtau la mkn apa..btol2 mknan seimbang ke x...cukup khasiat smua ke x...n cukup ke x bilangan kalori yg dia patut amik dlm sehari... hey2, aku bab2 kesihatan mmg aku sgt peka dan sensitive tau! aku cukup pantang org amik lewa je pasal kesihatan badan... cam ayg ni la! sll sgt amik mudah bnd2 ni..skrg maybe la x nmpk effect, sbb muda lagi..kuat lg....but how nnt2 bila dah berumur, dah lanjut usia...dah la abg jauh nk jaga...seksa batin tol..

nasihat pasal makanan rutin pun liat nk dgr...ni kan plak klu ckp pasal ubat...ari tu dah berleter lg kat dia pasal ubat2 ni....klu suruh mkn je ada je la alasan dia bg..mcm2 alasan ada...org banyak akal ni ssh sket nk dgr ckp.... aku x kata la aku mahir sgt bab2 ubat n suppliment2 ni...aku pun mkn mana yg aku rs perlu je, n klu sakit aku jarang amik ubat..sbb nk bg badan ni tahan sket, x lembik sgt... but aku xpe la, aku sakit demam biasa je...ayg aku tu anemia..sakit tu mmg kn mkn ubat sbb ubat2 tu bkn nk sembuhkan dia 100 % but nk tlg platlet dia hasilkan hemoglobin dlm darah tu...aku rs la...hasil dr bacaan aku tp klu salah, bukan salah aku la, dia yg xnk bgtau jenis ubat yg doc bg kat dia..mn aku tau apa fungsi sbnr ubat2 yg doc bg kat dia tu..

dan sbb dia xnk mkn ubat tu sbb pahit, aku suggest dia amik suppliment yg leh hasilkn zat besi n vit B sbb pesakit anemia sllnya kekurangan zat2 camtu...hehehe...dia kata nk nangis tau mkn ubat2 yg byk2 tu...dia kata aku jahat sbb paksa dia bt smua tu... but 4 me, better aku force dia mkn ubat skrg dr aku tgk dia derita hari esok...aku x sanggup!!!!

p/s: ayg jgn tipu abg tau...ubat kena makan ari2! abg blh paksa ayg dr jauh je..semuanya bbalik pd diri ayg sdiri..klu ayg syg diri ayg..ayg xkn ikut sgt degil ayg xnk mkn ubat tu...